PécsONE

Fashion Flashback – ez történt idén a divatvilágban

A 2018-as év is mozgalmasan telt a divatszakmában. Igyekeztem időről időre beszámolni a fashion weekek legfontosabb mozzanatairól, azonban New York, London, Milánó és Párizs kifutóin túl is számos említésre méltó esemény történt idén. Jöjjön hát ezekből néhány!

JANUÁR

• Hedi Slimane-t, a Dior Homme és Saint Laurent korábbi tervezőjét nevezték ki a Céline új kreatív igazgatójának. Új terveik között szerepel a férfiruházat, a couture és a parfüm bevezetése is.

FEBRUÁR

• Február a divathetek hónapja. Rengeteg érdekes bemutatót láthattunk a szezonban. Az egyik legnagyobb hír viszont II. Erzsébet London Fashion Weeken tett látogatása volt. A kilencvenegy éves angol királynő életében először vett részt a rendezvényen, és Richard Quinn show-ját tekintette meg, természetesen az első sorból. Ezt követően pedig személyesen adta át neki a róla elnevezett fiatal tervezőknek járó díjat (Queen Elizabeth II. Award for British Design).

MÁRCIUS

• A Givenchynél töltött tíz év után Riccardo Tisci vette át Christopher Bailey helyét mint a Burberry kreatív igazgatója.

• Az Off White márka megalkotója, Virgil Abloh lett a Louis Vuitton Menswear művészeti vezetője. És mivel az LV a világ legnagyobb luxusmárkája, ezzel egyidejűleg ő lett az első színes bőrű designer ilyen magas pozícióban.

• Kilencvenegy éves korában, álmában elhunyt Hubert de Givenchy, a Givenchy divatház megalapítója. A francia designer öltöztette például Audrey Hepburnt is számos filmjében, köztük az „Álom luxuskivitelben” (Breakfast at Tiffany’s) című klasszikusban. De a kliensei között szerepelt Jackie Kennedy is.

ÁPRILIS

• Az H&M nyilvánosságra hozta, hogy 2018-ban a Moschinóval közös kollekciót dob a piacra. Jeremy Scott, a Moschino kreatív igazgatója férfi- és női ruhákat, valamint kiegészítőket is tervezett a márkának.

MÁJUS

• Lemondott Felipe Oliviera Baptiste, a Lacoste kreatív igazgatója.

• A New York-i Metropolitan Művészeti Múzeumban évente megrendezésre kerülő jótékonysági est, a MET Gala – és egyben az újonnan nyíló kiállítás – témája idén a “Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” (Mennyei Testek: Divat és a Katolikus Fantázia) volt. A sztárvilág legnevesebb képviselői tehát szokás szerint ehhez mérten választották ki öltözéküket, vagy sok esetben már-már szinte jelmezüket az eseményre. Katy Perry például Versace-t és hatalmas angyalszárnyakat viselt. Az idén 70. évfordulóját ünneplő rendezvény társszervezői feladatait pedig – Anna Wintour, az est házigazdája mellett – Amal Clooney, Rihanna és Donatella Versace látták el.

• Május 19-én II. Erzsébet angol királynő és hatszáz vendég előtt a Windsor-kastélyban található Szt. György-kápolnában egybekelt Harry herceg és Meghan Markle, aki Givenchy ruhában mondta ki a boldogító igent.

JÚNIUS

• Elhunyt Kate Spade. Az ötvenöt éves designer New York-i otthonában oltotta ki saját életét.

JÚLIUS

• A Burberry közel harmincnyolcmillió dollár összértékű el nem adott termékét égette el azzal a céllal, hogy a márkát védje a lopástól és az alacsony áron való továbbadástól. Ezt persze sokan nem nézték jó szemmel, és nyíltan támadták a Burberryt, mondván, a termékeket valamilyen jótékony célra is adományozhatták volna, nem is beszélve a környezetszennyezésről és a mérhetetlen pazarlásról a túltermelés és a globális felmelegedés korában.

AUGUSZTUS

• Húsz év után megváltoztatták a Burberry márka logóját. Az új logón a “Burberry London England” felirat olvasható a “Burberry London” helyett, és a korábbi finomabb, kerekebb betűket egy új fontra cserélték. Ezenkívül bevezettek egy új monogram printet is, amelyben egy “B” és egy “T” olvasható, utalva a márka alapítójára, Thomas Burberryre.

SZEPTEMBER

• A Michael Kors Holdings Limited több mint kétmilliárd dollárért felvásárolta a Donatella Versace által vezetett olasz divatházat, a Versace-t.

• Rihanna 2018 őszi Savage x Fenty fehérnemű-bemutatójának lineup-ja a nőiesség minden formáját ünnepelte. A különböző testalkatú, korú, bőrszínű modellek között pedig két ugyancsak állapotos modellt is láthattunk. Rihanna múzsája, Slick Woods olyannyira előrehaladott állapotban volt, hogy – bár a közönség ebből semmit sem vett észre a modell profizmusának köszönhetően – a bemutató alatt kezdett el vajúdni, és nem sokkal később kisfiúnak adott életet.

OKTÓBER

A 2019 tavasz-nyári Chanel bemutatón Karl Lagerfeld tengerparti hangulatot varázsolt a párizsi Grand Palais-ba. Természetesen a nagyszabású díszlet jó szokáshoz híven most sem hiányozhatott, így mindehhez egy konkrét homokos tengerpartot és sétányt építtetett fel hullámzó vízzel, életmentővel, tiki bárral és miegymás. Így a mezítláb vonuló modellek és a közönség is egy trópusi vakáció kellős közepén érezhette magát.

NOVEMBER

• A Dolce & Gabbana törölte Shanghaiba tervezett bemutatóját, miután rasszistának ítélt hirdetése nagy közfelháborodást váltott ki Kínában. Az említett videóban egy talpig Dolcebe öltözött lány igyekszik pizzát, spagettit és egyéb olasz finomságokat elfogyasztani evőpálcikával. A reklám olyannyira nagy port kavart, hogy a kereskedők sorra vették le polcaikról a D&G termékeket. Ennél is jobban elmérgesedett a helyzet, amikor a designer Stefano Gabbana privát Instagram beszélgetése kiszivárgott, ahol “China ignorant dirty smelling maffia” (“Kína tudatlan, mocskos, büdös maffia”) szavakkal illette az országot. Bár először úgy nyilatkozott, feltörték a profilját, később mégis elnézést kért.

• A Victoria’s Secret fehérnemű-bemutató – melyet évente közel nyolcszázmillióan kísérnek figyelemmel világszerte, és amelynek megszervezésére mintegy tizenkétmillió dollárt költenek el – idén a szokásosnál is nagyobb médiavisszhangot váltott ki. Ennek több oka van. Egyrészt a november 8-án megrendezett show-n sétált a brazil szupermodell, Adriana Lima utoljára a márkának. Adriana közel húsz éve minden évben szerepelt a bemutatón, és a neve szinte összeforrt a VS-sel, így elmondhatjuk, hogy ez bizony egy korszak végét jelentette. Másrészt sokat olvashattunk az idei Fantasy Bráról is, mely egy minden évben külön erre a célra készíttetett, drágakövekkel kirakott fehérnemű, amit mindig egy arra kiválasztott modell viselhet. Idén a svéd modell, Elsa Hosk lett a szerencsés, aki a több mint 2100 Swarovski gyémántból 930 óra alatt kirakott, egymillió dollárt érő melltartóban vonulhatott végig a kifutón. A gyönyörű angyalok, a sztárfellépők és a grandiózus show fényét viszont sajnos némileg beárnyékolta egy szerencsétlen elszólásból eredő botrány is. Ed Razek, a brand marketingvezetője – aki egyben a modellek beválogatásáért is felelős – egy interjúban feltett kérdésre válaszolva arra utalt, hogy a VS-bemutató egy fantázia, és épp ezért szerinte nem kellene transzgender és plus size modelleket alkalmazniuk. A sokakat megosztó gondolatokért később elnézést kért. Nem sokkal később egyébként a brand ügyvezetője, Jan Singer lemondott.

• II. Erzsébet angol királynő tiszteletbeli lovaggá ütötte Ralph Laurent. Ezzel ő lett az első amerikai divattervező, akit ez a megtiszteltetés ért.

DECEMBER

• December 13-án Magyarországra is elérkezett a McQueen című dokumentumfilm, amely a híres brit designer, Lee Alexander McQueen életét és munkásságát mutatja be.

Bár a cikkem írásakor még nem egészen ért véget az esztendő, én már izgatottan várom, mit hoz nekünk 2019. Biztosan nem fogunk unatkozni!

Szőke Barbara

Ezeket olvasta már?